• Vi ses 1. maj

Vi ses 1. maj

Följ oss på

Valet blev en katastrof men inte för Hylte och Halland!
Trots negativt val för Vänsterpartiet i riket gick vi plus i kommunalvalen i Halland.
Bäst gick det i Hylte och Laholm. I Hylte ökade vi tredje valet i sträck. 4,4 % plus 0,64. Kan tyckas marginellt men 2014 hade vi 2,29%. Då hade vi 141 röster och nu 270. Hurra!
Tyvärr verkar Framtid Hylte förlora sin majoritet då Socialdemokraterna förlorade 3 mandat. Hur det blir framöver förhandlas det om.
Resultat Kommunvalet i Hylte:
S 32,06 (-5,89)
SD 24,05 (+4,21)
C 14.66 (-1,25)
M 10.9 (+1,27)
V 4.40 (+0,64)
KD 4.40 ställde inte upp förra valet
L 3,96 (-0,64)
KV 3,88 (-0,61)
MP 1,38 (-0,14)
Valda från V: Lisa Mogren, Petter Eriksson Ersättare Ida Andersson, Alma Bågefalk. Gratulerar!
Övriga kommun resultat i Halland:
Falkenberg 4,31 (+0,04), Halmstad 5,92 (+0,14), Kungsbacka 3,29 (+0,09), Laholm 3,66 (+0,42), Varberg 4,58 (-0,96) Tappet troligtvis att Kpml.r Kommunisterna ställde upp i nytt namn Tjugofyratvå och fick 3,23, Hylte 4,40 (+0,64)
Regionvalet:
Partiet behöll sina 4 mandat. 5,12 (-0,18) MP klarade inte spärren. Från Hylte sitter Svetlana Svensson fortfarande kvar i regionen. Hurra!
Riksdagsvalet blev lite bittert, vi förlorade vårt riksdagsmandat (Jon Thorbjörnson) med 92 röster.
Halland: V 4.04 (-0,8), Riket 6,75 (-1,25)
V fick 50 röster mindre i Hylte kommun och MP fick 63 fler än kommunvalet. Tyder på stödröstning för MP och det gick ju bra och MP klarade 4% spärren och vi förlorade ett riksdagsmandat. Både bra och dåligt.
Innehållet här är sammanställt av Bo Wahlén Ordf. i Hylte, felräkningar kan förekomma och isåfall ber jag om ursäkt för dessa.
Tackar för en väl genomförd valrörelse!!
Vill man själv kontrollera valresultaten så kan man göra det på val.se

Utveckla HNJ-banan (tåget) manifestation 20/8

4 veckor till valet!
Det är viktigt att så många som möjligt deltar!
Stor kampanj för att utveckla HNJ-banan (Halmstad-Nässjö tågbanan). Det finns krafter som vill lägga ner den, t.ex Moderaterna i Hylte.
Första delen är på lördag den 20/8 då vi åker med till Halmstad för en fest där i Järnvägsparken.Det kommer folk ända från Nässjö och vidare där tåget stannar. Vi kan gå på i Landeryd o Torup (dock blir det buss från Torup). Avgång Landeryd 11.02 o Torup Buss 11.18. Hem från Halmstad 15.33 o 17.42. Köp biljett o spara den o lämna in den till vår kassör så betalar V-Hylte den.Viktig manifestation: Delta. (Vill du ha mer information Ring Bo 070-9103883 eller [email protected])
Andra delen blir på Tågdagarna i Torup lördagen den 3 september på Sjögårdsparken mellan kl 10-14. Musik – Fika – Tal.

Valuppstart !

Vänsterpartiet i Hylte bjuder in till Picknick hemma hos ordförande Bo Wahlen Nyebro Rävlyan utanför Torup den 6 augusti kl. 13.15.

Ta med er vänner och bekanta. Gärna barn. Har en gräsmatta för bollspel, kubb mm. Hallands V-riksdagsman Jon Thorbjörnson kommer och håller ett kort tal sedan frågor om vi har några.
Vid dåligt väder blir vi inomhus. Vi kommer framförallt tala om det stundande valet (Det är om 6 veckor). Glöm inte och ta med eget fika!
Vill ni samåka eller få skjuts hör av er till mig. Bosse tel. 070-9103883,  [email protected].
OBS!
Samma dag alltså lördag kommer vi att dela ut vår nya tidning mellan 10-13 utanför Coop i Hyltebruk kom och var med!

Välkomna!

29. Oskar Raleigh 32 år, Trähantverkare, Färda
  30. Sara Andersson 36 år, Affärsbiträde, Torup

Manifestation i Smålandsstenar

Vi i Vänsterpartiet-Hylte deltar i denna manifestation mot nedläggningen av Tågbana Värnamo – Halmstad.
Kom till Smålandsstenar lördagen den 9 april, se program nedan, kl. 11.30.
Tågfest i Smålandsstenar!
Vi i Vänsterpartiets Klimat- och miljögruppen i GGVV vill bjuda er att delta om vårt evenemang på Torghuset i Smålandsstenar den 9:e april 2022.
Tågbanan mellan Värnamo och Halmstad hotas just nu av nedläggning. Region Halland föreslår att lägga ner banan och Region Jönköpings län verkar ha gett upp att investera i banan då regionens styre föreslår sluta investera i den.
Detta anser vi vara förödande för miljön och de samhällen som berör tågbanan, då det enda alternativet som kvarstår blir ännu mer användande av bil och lastbil som orsakar en mycket större mängd föroreningar och trafikfaror i vägarna. I sin tur gör det att Trafikverket vill göra om riksvägarna 26 och 153 till bredare 2+1 vägar, vilket isolerar mindre samhällen och förstör miljön ytterligare. Allt detta gör att det blir mycket svårare för vårt samhälle att utvecklas och åstadkomma de miljömålen vi behöver för att våra barn och barnbarn ska leva ett gott liv.
Vi i Vänsterpartiets Klimat- och miljögruppen i GGVV tillsammans med våra kamrater från Hallands län vill istället att banan ska rustas upp, byggas ut till dubbelspårig, elektrifieras, att det blir oftare och bättre turer samt att det ska vara lättare att frakta gods. Du kan dessutom lättare att ta med cykel, barnvagn eller rullstol på tåg. Tåget är helt enkelt bättre, billigare och renare!
Tyvärr har regionerna tillsammans med många kommuner längs banan hållit en låg profil i denna fråga och pga det känner många inte till att det finns planer för att lägga ner tågtrafik mellan Halmstad och Värnamo. Allt flera måste vara medvetna om vilka planer det finns och i ett valår måste vi ta medvetna val.
Därför samlas vi i form av en trevlig sammankomst (fest), med live musik, fika och gäster som ska hålla tal.
Konferencier:
Tania Bengtsson (gruppledare, ledamot i Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och Kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott (KSU) för Vänsterpartiet)
Talare:
Jessica Thunander (Riksdagsledamot och ledamot i Trafikutskottet för Vänsterpartiet)
Artister:
Izze och Tulda
Fika:
Vi bjuder på kaffe och bullar
PROGRAM:
Kl 1130: Torgmöte utanför
Därefter:
* Bengt-Ove Eriksson spelar musik (Ledamot i Regionfullmäktige Jönköpings län, Kommunfullmäktige ledamot i Gislaved)
* Jessica Thunander (Riksdagsledamot och Trafikutskott ledamot för Vänsterpartiet) håller tal utanför Torghuset
* Musik från Tulda Nielsen och Izhav (Izabelle Norén)
Vänsterpartet i Halland o Småland

Kommunlista inför valet 2022

Vänsterpartiet Hyltes toppnamn på Kommunlistan valet 2022. (fr. v) Lisa Mogren, Alma Bågenfalk, Petter Eriksson, Ida Andersson.
1. Lisa Mogren 48 år Socialsekreterare Rydöbruk
27. Jonathan Kabell 31 år Musiker/pedagog Unnaryd
28. Sanna Svensson 36 år Litteratur pedagog Lilla Rönnskog
29. Oscar Raleigh 32 år Trähantverkare Färda

Nu kommer Marxtomten  till  Gamla Hallen (jämte Coop i Hyltebruk) på Julmarknaden den söndagen 28/11 mellan 14-17.
Vänsterpartiet-Hylte finns där, kom och prata och umgås med oss. Glögg o kaffe o pepparkakor bjuds på.
Välkomna!

Hallandsposten

Mattias Karlsson

Blir det fyra nya år för Framtid Hylte?

Det är ett styrkebesked att Framtid Hylte år efter år kan presentera budget efter budget.

Den fjärde raka budgeten för Hylte kommun, eller den åttonde beroende på hur man räknar. På måndagen presenterade det politiska styret Framtid Hylte sitt budgetförslag för det kommande året.

Framtid Hylte med Socialdemokraterna i spetsen har regerat i kommunen sedan valet 2014 och är alltså inne på sitt åttonde år. Efter förra valet 2018 uppdaterades den politiska konstellationen då MP och SPI åkte ur fullmäktige och Kommunens väl bjöds in till Framtid Hylte 2.0, där även Liberalerna och Vänsterpartiet ingår.

Måndagens budgetförslag presenterades av kommunstyrelsens ordförande Ronny Löfquist (S), flankerad av Bengt-Åke Torhall (L), Tommy Edenholm (KV) och Lisa Mogren (V). Och det var en mycket samstämmig och nöjd ledning för det politiska styret.

Det är ett styrkebesked att i det samförstånd som råder i Framtid Hylte presentera budget efter budget. Givetvis finns det alltid utmaningar när en budget ska arbetas fram, pengarna räcker inte till allt och alla och det måste alltid göras prioriteringar.

Denna gång finns den största utmaningen dock inte inom Hylte kommun, utan i den osäkerhet som riksdagens statsbudget innebär. Det förslag som regeringen har lagt fram behöver inte bli verklighet, det kan nämligen bli en annan budget som vinner på grund av att Januariavtalets sammanbrott tidigare i somras.

På grund av den här osäkerheten kommer därför budgeten i Hylte att tas i två steg. Den 11 november ska kommunfullmäktige behandla steg 1 av budgeten, ett förslag som i stort bara omfattar ramarna för budgeten med oförändrad skattesats och en budget i balans.

Utöver denna grundbudget presenterades också sex separata satsningar, däribland fria kollektivresor för invånarna som är 75 år eller äldre samt att starta ett kommunalt bolag där kommunens solcellsanläggningar samlas. I februari nästa år ska sedan nästa steg av budgeten tas, där nämnderna får sina budgetar spikade och med förhoppningen om extra medel.

De statsbidrag som är aviserade i regeringens budget motsvarar för Hyltes del drygt 12 miljoner kronor, vilket är en rejäl summa pengar för Hylte. Med tanke på det osäkra läget för regeringens budget är det förståeligt att budgeten för nästa år tas i denna tvåstegsraket.

En liten kommun som Hylte kommun måste nämligen vårda varje skattekrona extra väl, de ekonomiska marginalerna är små.

En sak som har en stor påverkan för Hyltes ekonomi är befolkningsutvecklingen. Varje person som flyttar från kommunen leder obönhörligen till minskade skatteintäkter. Förra året minskade befolkningen i Hylte kommun med 166 invånare vilket motsvarar cirka 10 miljoner i mindre intäkter.

Det som ändå räddat Hyltes ekonomi under innevarande år är skatteintäkterna har överträffat förväntningarna och att befolkningstappet ser ut att ha planat ut.

Det som också lovar gott för framtiden är att det planeras för flera nya bostadsområden inom kommunen, med hopp om en ökad inflyttning. Detta är något som Framtid Hylte har arbetat aktivt med under de senaste åren.

I september nästa år är det dags för ett nytt val då väljarna får säga sitt om det framtida styret i Hylte. Det är egentligen för tidigt att göra en sammanfattning av innevarande mandatperiod, men konturerna av ett bokslut låter sig ändå göras ganska lätt vad gäller det politiska styret i Hylte. Framtid Hylte kan allra enklast beskrivas som ett väloljat och stabilt samarbete mellan de fyra partierna.

När de fyra partiföreträdarna gemensamt har presenterat sina budgetförslag har budskapet gång på gång varit detsamma, hur väl samarbetet fungerar. Inte minst har politikerna från de tre mindre partierna unisont hyllat företrädaren från det största partiet, det vill säga Ronny Löfquist.

Även om de fyra partierna nu säger sig att gå in i valrörelsen nästa år som enskilda partier är de också tydliga med att de vill fortsätta sitt samarbete efter valet, om de får ett förnyat förtroende av väljarna. Att redan nu, knappt ett år före valet, ge detta besked är ytterligare ett bevis på det goda samarbetet inom Framtid Hylte.

Trots det stabila styret i Hylte kommun är inget så bra att det inte kan bli bättre. Där har oppositionspartierna med Centern och Moderaterna i spetsen en viktig roll att spela. Att vara i opposition i en kommun som styrs i majoritet kan var en otacksam uppgift, men sådan är demokratins spelregler.

Efter valet nästa år får vi svaret på frågan: ”Blir det fyra nya år med Framtid Hylte?”

I dagsläget är det mycket lite som pekar på något annat svar än: ”Ja, det blir det.”

(från Hallandsposten 12 oktober 2021)

Läs mer om oss genom att klicka på våra länkar!

Vänsterpartiet finns flera typer av företrädare. Vi sitter med i kommunfullmäktige och i olika nämnder. Om du vill läsa mer om våra företrädare så klickar du på länken. https://hylte.vansterpartiet.se/kommunpolitiker/[/su_box]

Här kan du läsa om våra politiska förslag och vad vi lyckats med under mandatperioden 2014-2018.

Följ oss på Facebook!

Vi ses 1. maj